Sommarsådd

Under den välbehövliga semestern har det inte hänt så mycket i trädgården som man kunde hoppas och tro. Jag tar det som en lärdom inför framtiden: det är viktigt att få göra lite som man känner för under sommarledigheten, tro inget annat. Bara att få pilla litegrann utan tidspress eller prestationskrav. Förutom att bära lite sten har jag därför inte kommit så värst mycket längre med köksträdgården, däremot lyckades jag till slut få ner lite fröer i jord. Eftersom den ”ordinarie” säsongen blev mer eller mindre förstörd av att inte förutsättningarna var sådana att allt kunde rulla på i lagom takt, tänker jag att höst- och vintersäsongen blir desto viktigare för att hålla peppen uppe.

Idag har jag därför pillat ner lite från Sara Bäckmos sommarsådd  i olika brätten och och några sorter direkt utomhus. Köksträdgården är inte mer redo för plantor än tidigare (förutom bönorna då som fyller två bäddar), men i lådorna i det gammelnya området fanns det lite plats. Det jag sått idag är framför allt asiatiska kålsorter, olika bladgrönsaker och en och annan outsider som sockerärt, som jag aldrig själv hade sått nu men som fanns med i Sara Bäckmos kalender. Får ser om det hinner bli något, satte för säkerhets skull en del av fröerna i kruka som ska stå i tunnelväxthuset. Gjorde också en storsatsning på grönkål, som jag inte förväntar mig hinner nå full storlek innan vintern men som i alla fall ska kunna ge oss en del blad till mat och snacks. Vi använder rätt mycket grönkål även i smoothies, men för den konsumtionen behöver jag odla mer och under längre tid om vi ska bli självförsörjande.

Sått idag:

I odlingslåda, för skörd under hösten
Daikon
Rättika
Spenat ”Palco” och ”Butterflay”

I brätten, för utplantering i odlingslådor, pallkragar och växthus
Mangold ”Perpetual Spinach”
Sockerärt ”Norli”
Salladslök ”Apache”

Salladskål ”Wong Bok”
Pak Choi ”Colour Crunch Blend”, ”Bonsai” och ”Arax”
Komatsuna
Shungiku
Sibirisk bladraps
Brokali
Grönkål ”Dwarf Green Curled”, ”Vates Dwarf Curled” och ”Westland Winter”
Svartkål ”Nero di Toscana”

I krukor för skörd under hösten
Vinterportlak
Koriander ”Leisure”
Fänkål ”Finale” (planteras ut)
Sockerärt ”Norli”
Sallat baby leaf mix

I rootmaster, för utplantering i pallkragar och skörd under hösten
Bindsallat ”Tantan”
Bindsallat ”Little Gem”
Bataviasallat ”Lollo Bionda”
Isbergssallat ”Gondar”
Huvudsallat ”Merville des quatre sais”

I pallkragar för skörd under hösten
Plocksallat ”Red Salat Bowl”
Plocksallat ”Cerbiatta”
Machésallad ”Verte de Cambrai”

Detta inlägg publicerades i Asiatiskt, Kål, Sallat, Sådd, Sommarsådd. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar