Sommarsådd och ny pepp

Sara Bäckmo (Skillnadens trädgård) har dragit igång en ”Så med Sara” igen, fast denna gång inte för att våga så tidigt i mars utan för att våga så nu, under högsommaren, för att skörda sent i höst, i vinter och under tidig vår. Detta kommer att bli en av mina utmaningar och också det jag ser framemot mest: att ha egna grönsaker även under vinter och vår. Då kommer jag att känna mig som ett proffs! Men i full skala är det såklart ännu långt bort.

Men! Eftersom jag fått vaska så mycket sådder och har deppat så mycket över det, tänker jag ändå att Saras julisådder kan bli en nystart för mig och en möjlighet att blicka framåt. Vinter- och vårskörd är ändå tänkt att hamna i odlingslådor och pallkragar och där finns lite bättre möjligheter utan att jag ska få panik över att inte ha någonstans att sätta sådderna när det är dags. Vitlöken börjar till exempel vissna så smått, det skörden är inte långt borta. Då får jag loss 2,5 m ungefär. Så det ska nog reda sig.

För att inte greppa över alltför mycket, gör jag ändå en lite egen variant av Så med Sara, dvs inte alla sorter och inte med exakt samma tajming (det passar mig illa att så en varje dag t ex). Alla sorter jag valt ut kommer att få stå kvar genom höstens regn och rusk och skördas senare, i vissa fall tack vare att de får växthuset som sin slutliga plats och i vissa fall tack vare att de klarar kyla och snö.

Detta ska jag så (peppen!):

ASAP
Vinterbroccoli ‘Summer purple’ (purpurlila broccoli som skördas som små skott
Salladskål ‘Wong Bok’ (kimchi coming up!)

18 juli
Salladslök ‘Apache’ (med en röd minilök i jorden)
Persilja ‘Laura’ och ‘Grüne Perle’ (blad- resp kruspersilja)
Sockerärt ‘Norli’ (låg sort)
Rättika ‘Red Meat’ (kinesisk rättika, dvs rund och rödmarmorerad)
Sallat ‘Little Gem’ (liten romansallat)
Sallat ‘Fyra årstider’ (eller egentligen ‘Merville des quatre saisons’ och eftersom vi precis sett om ”Julie & Julia” är det så jag tänker kalla den) (rödtonad huvudsallat med små, lösa huvuden)

24 juli
Sibirisk bladraps ‘Red Russian’ (”grönkål” med röda nerver)
Trädgårdsmålla ‘Ruby Red’ (mörkrödlila blad som används som spenat)
Mangold ‘Perpetual Spinach’ (grön mangold som är extra köldtålig)
Komatsuna (asiatisk bladgrönsak som liknar pak choi och kallas ”japansk spenat”)
Grönkål ‘Dwarf Green Curled’ (grönkål äter vi på längden och tvären, det måste bli mycket grönkål)
Pak choi ‘Arax’ (korta stjälkar och mörkröda blad) (ej med i Skillnadens lista)

27 juli
Sallat ‘Lollo Bionda’ (ny omgång av denna gröna, krusiga bataviasallat)
Bladrödbeta ‘Bull’s Blood’ (för bladens – som är illröda – skull i vinterns sallader)

29 juli
Kailaan (bladkål som kallas ”kinesisk broccoli”)
Pak choi ‘Bonsai’ (en liten, snabbväxande pak choi)
Vintersallat (eller ”maché”, som vi kan äta hur mycket som helst av under vintern)
Spenat ‘Butterflay’ eller ‘Palco’ F1 (även spenat går åt hos oss, minst sagt)
Sallat ‘Cerbiatta’ (småflikig plocksallat som liknar rucola men smakar annat)

4 aug
Pak choi mix (skördas som blad i olika färger)
Vinterportlak (”gruvsallat”, en suckulent som man stå hela vintern)
Tatsoi (ännu en – mörkgrön – asiatisk bladgrönsak med kålsmak)
Svartkål ‘Nero di Toscana’ (för att variera grönkålsintaget)
Sallat ‘Intred’ (röd romansallat)
Sallat ‘Little Gem’ (ännu en omgång av den lilla romansallaten)
Salladssenap ‘Green in snow’ (svagt kryddig bladgrönsak som tål minusgrader) (ej med i Skillnadens lista)
Salladssenap ‘Yukina Savoy’ (kryddig savoykålsliknande bladgrönsak) (ej med i Skillnadens lista)
Daikon ‘Minowase Summer Cross Nr 3’ (japansk rättika, dvs vit och i morotsform)

Mycket bladgrönsaker som synes, men det är ju också det som har kortast utvecklingstid och som ändå klarar kylan. Återstår att analysera vad som behöver stå i växthus och vad som klarar sig på friland, men det är ju faktiskt gott om tid (eh…).

Det ska bli så otroligt roligt att odla asiatiska grönsaker och kål! Vi lagar mycket mat i japansk, kinesisk och koreansk tradition och det ska bli otroligt kul att utforska dessa smaker direkt från egen odling. Jag ser mattor av blad att plocka framför mig. Äntligen dags att drömma igen, efter smådeppiga högsommarveckor! Wiiiii!

Detta inlägg publicerades i Asiatiskt, Kål, Lök, Projekt självförsörjning, Sallat, Sommarsådd. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar