Mitten av juni: sakta sakta framåt

I takt med att tiden rinner iväg, blir att göra-listorna längre och längre. Även om jag försått mycket börjar paniken stiga över att inte ha planterat ut eller direktsådd ett enda dugg i köksträdgården än – och det är snart midsommar. Den här veckan fick jag i alla fall ner morötterna i odlingslådor, men i övrigt var det inte mycket som kunde bockas av. Men fläder har vi skördat, tack vare midsommardeadline då det utlovats just flädersnaps till gästerna och den gör jag enligt recept från min mor: saft först, sedan på med lite vodka i resterna som silats bort – och så får man den godaste snapsen ever. Keep it simple, som man säger.

Att så få saker kunnat bockats av denna vecka, innebär sannerligen inte att vi legat på latsidan. Mycket är påbörjat och på väg att bli klart. Men allting tar så mycket längre tid än man tror, inte minst som tid som passerar har en förmåga att göra projektet än större. Att rensa bredvid växthus, till exempel, som i maj hade varit ett ganska enkelt projekt (men inte prioriterades eftersom annat var mer brådskande), har nu blivit en snårskog med rötter över halva Sverige. Och själva köksträdgården, som för två månader sedan var en helt ren, brun jordyta, har nu blivit en lite fläckvis grön matta med strån av allehanda slag som tränger sig upp genom den välstampade markytan. Det är frustrerande, men eftersom trädgård är tänkt att vara en lisa för själen och inte en spikmatta, försöker jag tänka att det är nästa år detta projekt verkligen ska leverera. Det tar tid. Allt tar tid.

img_4762

I kvarter 2 börjar det så smått ljusna. Den uppsatta prioordningen av kvarteren är 2-1-4-3 (kål-bönor-pumpor-rotfrukter) och nästa vecka kommer kålen att komma i jord, det har jag gett mig den på. Behovet är nämligen nära krisläge, de små plantorna står i sina pluggbrätten och vissnar just nu. Och en liten bit mot utplantering kom jag i helgen: kartong och grenar ligger i botten på alla lådor och markduk täcker kringgärdande områden, men det ska fyllas på med ensilage, fermenterade löv, sållad och rensad fuljord samt lite ny planteringsjord innan det är helt klart. Både kvarter 2 och 1 ska bli färdiga nästa vecka, det är högsta prio. Utöver det behöver jag verkligen komma i ordning i växthuset, där inga tomater eller chili fått den omplantering de hade mått bra av för länge sedan. Erfarenheten säger att det blir frukt ändå till slut, men så särskilt tidig eller diger blir skörden kanske inte. Och så är det det här med området framför växthuset också då, som ska rensas och tömmas för att sedan täckas av markduk och sten. Innan dess behöver jag dock plantera något lite smått till. Så nog finns det att göra alltid, det är tur att prognosen säger uppehåll i veckan som kommer…

Från början hade jag tänkt ha stengärden vid båda kortsidorna på köksträdgården, men det har visat sig att vi inte har fullt så mycket (stor!) sten som jag hade hoppats – däremot en del blommor som blivit över från olika rabatter vid dräneringen och som inte ingår i planen för den ”nya” trädgården som är tänkt framöver. Som hostorna och pionerna (!) till exempel. De blir ju å andra sidan fantastiska häckväxter mellan köksträdgård och växthusområde, att ingen insett detta tidigare? En pionhäck, vem kan protestera mot en sådan idé? Behöver kanske kompletteras med något som blommar lite senare dock, funderar på daggkåpa som är pålitlig hela säsongen. Det har vi också ett rejält bestånd av på annan plats, som jag kan stjäla ifrån.

img_4763

Hostorna på plats till vänster om portalen. 

Trots stressen är det ändå bara glädje att vara ute i trädgården. Saker och ting börjar utkristallisera sig nu, det är så roligt. Visst önskar jag att jag hade mer tid att förverkliga alla idéer och drömmar, men samtidigt: det är förbannat fint redan nu. För några år sedan fanns inget av detta, inga odlingsområden, inget växthus, ingen köksträdgård. Tänk att området med odlingslådor, som för fyra år sedan var sprillans nytt eller till och med ofärdigt, nu är uppvuxet och etablerat. Plötsligt ser jag också det från en annan vinkel, eftersom växthuset och köksträdgården kommit till och vi brutit upp mer av ängen/åkern. Det sätter området i ett annat ljus på något sätt. Det är verkligen en ynnest att få lov att skapa en helt ny värld här, i samklang med den gamla. Jag läste i en bok om en bonde som pratade om att hans jobb helt enkelt var att förvalta jorden, som tidigare generationer gjort och nya skulle göra efter honom. Jag tycker om det eviga i den tanken. Att vi är alla en del av ett kretslopp. På något sätt skänker det en strimma hopp.

IMG_4270.JPG

Veckans checklista:
Gräva avgränsningsrabatt till solrosor
Göra träram till solrosrabatt
Flytta körsbärsträd från framsida till växthus
Lägga markduk växthusområde
Börja lägga sten växthusområde
Lägga täckmaterial på jordärtskockor
Ge näring till vitlök
Fylla ogrästunnan och fermentera
Gräva ner bokashi i växthuset
Ta ut chilis i växthuset, börja plantera om

Tillskott:
Stötta upp sparris (som ej får skördas)
Köpa blommor uteplats
Flytta hostor från pallkrage till kantväxt köksträdgård/växthus
Plantera stäppsalvia vid portal mot växthus

Påbörjat:
Täcka alla kringytor i kvarteren med markduk
Lägga bottenkartong och större grenar i alla odlingslådor (för att hålla på plats)
Bygga hügelbäddar i kvarter 2
Dra upp urskogen vid växthus
Plantera hängsälg vid växthus

Sådder, planteringar och omplanteringar:
Så höstmorot i odlingslåda
Så sommarmorot i odlingslåda
Så ny omgång persilja i pallkrage
Plantera ut rotselleri och rödbeta i pallkrage
Så ny omgång rädisa i pallkrage
Plantera ut fänkål i pallkrage
Plantera ut krasse i pallkrage och sätta ställning
Sätta sättlök i pallkragar
Plantera ut kål från sådd 1 i kvarter 2
Plantera ut purjolök i odlingslåda

Skörd och omhändertagande:
Plocka fläder
Göra flädersaft

Detta inlägg publicerades i Ängen, Köksträdgården. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar