Nationaldagshelg: ett steg framåt, ett halvt bakåt

Jag hade hoppats vara helt i fas med köksträdgården efter denna helg, som bjöd fyra lediga dagar i följd. Men så enkelt är det förstås aldrig. Tre av dagarna förgylldes vår tillvaro av gäster, två av dagarna förgylldes de (fåtaliga) sådderna av ösregn, i alla fall på förmiddagen, och därutöver pågick ett VM med tre matcher om dagen lördag-söndag. Man är ju bara människa!

Dessutom fick jag ta ett halvt steg bakåt när jag tvingades konstatera att ogräset vuxit såpass när jag inte blivit färdig till att täcka, att det var tvunget att tuktas på något sätt. Två av dagarna fick således tillbringas med krökt rygg och rensspann vid foten. Inte minst hade ogräset gått bananas vid växthuset, där jag rensade frenetiskt tills jag två gånger stötte på en och samma snok som gömde sig först under ett lock och sedan under en tuva. Sekunden senare var jag dessutom nära att trampa på en stor groda som gömt sig strax bredvid. Då var måttet rågat och det blev VM-fotboll i soffan istället.

Ändå är jag ganska nöjd med veckan. De nya träden och buskarna planterades ner i god tid innan regnet och har, liksom häckväxter och pipranka som såg lite sorgsna ut tidigare, tagit sig fint i och med vår herres tårar. Och jag fick trots allt rensat och kan nu titta ut över området utan ett stråk av panik inför naturens kraft – och dessutom blev de sista ramarna klara till de blivande bäddarna. Eller, kvarter tre är helt tom och övergiven, men den har jag hela sommaren på mig att bli färdig med. Nästa vecka är det högsta prio på att få saker i jord, men blir det bara så får jag ändå ge säsongen godkänt.

Sedan är det ju faktiskt juni också. Med allt vad det innebär. Just nu blommar syren och schersmin på precis samma gång, hela trädgården doftar. Första pionen slog ut ungefär samtidigt som första rhododendronblomman tappade sina blad. På kökssidan samsas lupinernas blomprakt med pelargoner i hela godispåsens färger. Och min absoluta favorit: irisen som är mörklila och ser ut som sammet, blommar för fullt. Det är så vackert i trädgården just nu, man vill liksom bara stanna tiden. Maj och juni är svårslagna som månader betraktat. Sedan vänder det…

Veckans checklista:
Snickra färdigt alla ramar
Täcka alla kringytor i kvarteren med markduk och/eller kartong
Lägga bottenkartong och större grenar i alla odlingslådor (för att hålla på plats)
Bygga hügelbäddar i kvarter 2
Gräva avgränsningsrabatt till solrosor
Göra träram till solrosrabatt
Klippa ner urskogen vid växthuset
Plantera honungsros vid växthus
Plantera blodplommon och snöbollsbuske vid växthus
Flytta körsbärsträd från framsida till växthus
Lägga täckmaterial på jordärtskockor
Fylla ogrästunnan och fermentera
Gräva ner bokashi i växthuset

Tillskott:
Kolla av möjligheterna att köpa flis

Sådder, planteringar och omplanteringar:
Så sommarblommor
Så höstmorot i odlingslåda (vitlökslådan)
Plantera citrongräs i kruka
Plantera pepparrot i kruka
Plantera dahlior
Plantera ut försådda betor och rotselleri odlingslådor

Detta inlägg publicerades i Blommor, Köksträdgården, Tunnelväxthus. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar