Kristi Himmelsfärd: bära sten bära sten

Nu är sommaren här, liksom insikten att det verkligen börjar bli för sent att så… Blå himmel, t-shirtvarmt, ett växthus som kan vara öppet även på natten – och massor som återstår i köksträdgården. Men: jag tar det med ro. Detta är chockartat även för mig själv. Det som blir, det blir och nästa år är strukturen kvar både inne och ute så att jag kan i alla fall börja i fas med den planering jag nu cementerat i min kalender men ständigt är tio steg efter. Det är som det är.

Dock har jag denna vecka vidtagit åtgärder för att inte bli alldeles förtvivlad när ingenting växer i mina odlingar senare i sommar: jag har försått rubbet, sånär som på en del rotfrukter jag dels avvaktar med till hösten (palsternacka, haverrot, svartrot) och dels måste direktså, helst meddetbums (höstmorot, sommarmorot). Men alla betor (rödbeta, polkabeta, guldbeta), rotpersilja, mer krondill, basilika (Genovese, tidigare sådd var klotbasilika), shungiku, mer trädgårdssyra, svedjerova, ny omgång kål efter att delar av den första sådden strukit med (grönkål, svartkål, broccoli, vinterbroccoli, kålrot, spetskål, blomkål) och kompletterande kryddor till köksbacken (temynta, kamomill, dansk körvel, kinesisk gräslök) har alla ploppats ner i brätten under veckan. Otroligt skönt. Dessutom har jag äntligen blivit färdig till att flytta ut alla tomater (som också misshandlats lite när fokus varit på annat och därför fortfarande är väldigt små) i växthuset och flytta in salladsförsådden i skuggan (efter att ha lärt mig att sallad inte gror i för hög värme, växthuset var kanske därmed inte rätt miljö…).

OCH. Avgränsningsrabatten mellan kvarter två och fyra blev äntligen grävd och fixad till en bädd för jordärtskockorna jag köpt från Klostra (”Henriette” och ”Marsvinsholm”). Tack till min goda vän L. för exemplarisk sållning av jord. Tyvärr hade utsädet skrumpnat ihop helt så jag känner mig mycket skeptisk till att jag får någon skörd, men jag tänker i alla fall göra ett försök. Blir det bara någon av varje sort som gror har jag utsäde till nästa år. Håll tummarna.

I övrigt har jag mest burit sten. Spann efter spann, skyffeltag efter skyffeltag. Under helgen blev allén längs staketet till pallkragarna äntligen helt klar, med jätteverbenorna i kruka på plats och petuniorna i de nedgrävda murarbaljorna på växande fot. Fattas bara störbönor, som dock står på tillväxt i växthuset och frodas. Så nöjd med denna allé som inte var med i planen från början men blir den perfekta transportsträckan mellan kökssidan, odlingslådorna, växthuset och köksträdgården (ibland måste jag nypa mig i armen, tänk att jag har både växthus och köksträdgård!). Plus bringar ytterligare ordning vid pallkragarna, som tidigare blivit invaderade av kirskål från sidan. Och sniglar därmed.

Nu börjar arbetet med att ösa sten också runt växhuset, så att urskogen som bildats där kan tämjas. I helgen inköptes dessutom ett blodplommon (”Nigra”), en snöbollsbuske (”Roseum”) och en hängsälg (”Kilmarnock”), som ska få sällskap av mitt lilla körsbärsträd som aldrig trivts riktigt på framsidan av huset (”Lettisk låg”) framför växthuset istället. Alla träden är låga (max 2 m) och jag tänker att de ska ge lite strilande skugga på sommaren, släppa igenom fullt ljus på vintern och allmänt bidra med struktur, blomning och grönska i en annars stenig och totalgrön värld. Det kommer att bli så himla fint!

img_4437

Och så sista göromålet för denna första helg i juni då: pelargonerna på plats på kökssidan och lite blomfägring till uteplatsen. De stackars pelargonerna fick stå alldeles för länge i odlingsrummet och en del ruttnade faktiskt bort, men en del räddade vi och även kökssidan börjar därmed få lite form. Men där återstår dock också mycket: singel på marken, mer kryddor, blommor i övre delen av backen, ett cafémöblemang och lite annat smått och gott. Till detta är sommaren dock lång, ingen stress och panik här inte.

img_4463

Veckans checklista:
Snickra färdigt alla ramar
Täcka alla kringytor i kvarteren med markduk och/eller kartong
Lägga bottenkartong och större grenar i alla odlingslådor (för att hålla på plats)
Lägga markduk allé och under staket
Gräva avgränsningsrabatter till jordärtskockor och solrosor
Göra träram till avgränsningsrabatter
Skyffla ut sten till allé
Tömma övervintrande prylar på uteplats

Tillskott:
Klippa bort gammalt ris på humlen

Sådder, planteringar och omplanteringar:
Så sommarblommor
Så de sista kryddorna
Så plocksallat i pallkrage
Så betor och rotpersilja i brätte
Så höstmorot i odlingslåda (vitlökslådan)
Så svartkål, grönkål, broccoli, blomkål, spetskål i brätte
Så kålrabbi, kålrot i brätte
Så fänkål i småkrukor
Sätta petunior i murarbaljor
Sätta jordärtskockor
Plantera citrongräs i kruka
Plantera pepparrot i kruka
Plantera dahlior
Klippa ner de sista pelargonerna
Flytta ut tomater från gästrum till växthuset
Flytta ut tomater i växthuset (från odlingsrum och gästrum)

Detta inlägg publicerades i Jordärtskockor, Köksträdgården, Sådd, Tunnelväxthus. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kristi Himmelsfärd: bära sten bära sten

  1. FruM skriver:

    Jag är så förälskad och STOLT!!!

Lämna en kommentar