Helgens åkerarbete

Den där upplöjda åkern, händer det något där eller? Ni kan tro. Det syns bara inte så mycket för blotta ögat. Av för en del människor inte helt logiska anledningar, var vårt blivande utegym först ut att göras redo för våren. Och skillnaden mot tidigare blev: marginell. Den stora grejen är egentligen att markytan är utjämnad och inte fullt lika sluttande som den var tidigare och för att uppnå det behövde jag gräva loss och flytta ca 5.000 stora grästuvor och sedan fräsa jorden och kratta. Det tog en vecka. Nu får utegymmet vila tills senare i sommar, då det ska byggas bollplank och chinsräcke – och tills dess hoppas jag att det tittat upp lite gräs också (tanken är att det ska självså sig så vi får se hur det blir). Men check på 60 kvm av vårbrukets 500 i alla fall. Boom!

Mellan stolparna ska alltså bollplanket stå, 3 x 1,75 m ca. Innan vi flyttade till landet spelade jag korpfotboll med gamla kära lirare från ungdomen och det var så otroligt roligt, att leka med en boll är fortfarande något av det bästa jag vet. Jag saknar det jättemycket, inte minst nu när proffsen kickat igång sina säsonger och man sitter och trånar vid sidlinjen. Eftersom jag dels har en förmåga att romantisera min barndom och dels aldrig riktigt gjort mig av med uppväxtens Buster-influenser (att denna tidning gick i graven är beyond me), tänker jag att ett bollplank och en gräsmatta kommer att ta mig långt i min fotbollsabstinens. Jag ser framför mig daggvått gräs, slitna dojjor, morgonsol och en galen kvinnas idoga dunkande med en boll mot ett träplank… Tur närmsta granne bor mer än 100 meter bort.

Men förutom detta grävande och fräsande och drömmande, hände det också fler saker på ängen (eller åkern, som den nu heter) denna helg. Storfräsaren kom förbi med sin grävare och fixade till ytan i den rektangel där växthuset ska monteras kommande helg (alltså!). Det blev riktigt bra, han kom ner en bra bit från grässkorpan och ner på det lite lerigare planet. Väntar med spänning på leverans och montering!

I övrigt var det mest bara väldigt härligt med vår och sol och värme. Tyckte tvåfotade som fyrfotade. Och prognosen säger fortsatt höga temperaturer och minimalt med regn. Det är så att man får nypa sig i armen!

Detta inlägg publicerades i Ängen, Tunnelväxthus, Utegym. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Helgens åkerarbete

  1. FruM skriver:

    Detta kommer att bli helt fantastiskt älskling!

Lämna en kommentar